PSZOK – NOWE OBOWIĄZKI PRAWNE
PSZOK – punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych, to miejsce na terenie gminy, w którym mieszkańcy pozostawiać mogą odpady komunalne zebrane w sposób selektywny. Zgodnie z obowiązującymi przepisami – art. 3 ust. 2 pkt 6, ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Dz. U. z 2016 r. poz. 250. Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
NOWE OBOWIĄZKI PRAWNE
Proszę zwrócić uwagę na istotne zmiany ustawy o odpadach, które zostały uchwalone po serii pożarów składowisk i miejsc magazynowania odpadów, a które wprowadzają szereg nowych obowiązków i zobowiązują zarządców zakładów do podjęcia równie szybkich działań w zakresie dostosowania do nowych przepisów.
Przepisy te zostały zawarte w ustawie z dnia 20 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 1592). Ustawa wprowadza nowe obowiązki dla podmiotów zobowiązanych do posiadania w szczególności pozwolenia na zbieranie odpadów, przetwarzanie odpadów, wytwarzanie odpadów czy pozwoleń zintegrowanych w zakresie gospodarki odpadami w zakresie m. in.:
1) weryfikacji spełnienia obowiązków i dostosowania zakładu do wymogów ppoż. poprzez opracowanie operatu przeciwpożarowego oraz jego uzgodnienie z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej;
2) ustanowienia zabezpieczenia roszczeń, np. w formie polisy ubezpieczeniowej, w wysokości umożliwiającej pokrycie kosztów wykonania zastępczego w tym usunięcia odpadów i ich zagospodarowania;
3) konieczności prowadzenia wizyjnego systemu kontroli każdego miejsca magazynowania odpadów lub składowania odpadów, zapewniającego przez całą dobę zapis obrazu i identyfikację osób przebywających w tym miejscu oraz przechowywanie zapisu przez miesiąc i udostępnianie organom kontrolnym.
Zgodnie z zapisami ustawy, w ciągu 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie należy złożyć kompletny wniosek o zmianę:
- zezwolenia na zbieranie odpadów,
- zezwolenia na przetwarzanie odpadów,
- zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów,
- pozwolenie na wytwarzanie odpadów uwzględniające zbieranie lub przetwarzanie odpadów,
dołączając do wniosku wymagane ustawą nowe załączniki, m. in. operat przeciwpożarowy uzgodniony w drodze postanowienia przez komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej, proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń oraz szczegółowe opisy dot. rodzajów i ilości odpadów oraz procesów ich zbierania i przetwarzania. Nieprzeprowadzenie niezbędnych procedur oraz niezłożenie na czas kompletnego wniosku (wraz z operatem ppoż. oraz wymaganym uzgodnieniem w zakresie ppoż.) spowoduje wygaśnięcie zezwolenia lub pozwolenia w zakresie gospodarowania odpadami.
Operat przeciwpożarowy musi zostać uzgodniony z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej. W ramach procesu uzgodnieniowego, komendant może wyrazić zgodę na warunki ochrony przeciwpożarowej instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów lub też wyrazić zgodę pod warunkiem spełnienia dodatkowych wymagań albo nie wyrazić zgody. Uzgodnienie operatu następuje w formie postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Zgodnie z art. 41a ust. 4a ustawy o odpadach, w przypadku wydania przez komendanta Państwowej Straży Pożarnej postanowienia opiniującego negatywnie spełnienie wymienionych wymagań przeciwpożarowych, organ właściwy do wydania odpowiedniego zezwolenia lub pozwolenia musi odmówić wydania wnioskowanego zezwolenia lub pozwolenia.
Biorąc pod uwagę powyższe pragniemy zwrócić Państwa uwagę na konieczność jak najszybszego złożenia wniosku do stosownego organu aby uniknąć sytuacji, w której podczas rocznego okresu czasu zmiany tych decyzji opracowanie i uzgodnienie dokumentacji np. z rzeczoznawcami ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz komendantami Państwowej Straży Pożarnej będzie utrudnione ze względu na „zasypanie” ich wnioskami, co skutkować będzie mogło niezłożeniem wniosku do 5 września 2019 r. lub złożeniem wniosku niekompletnego, co zgodnie z przywołanymi przepisami spowoduje wygaśnięcie zezwolenia lub pozwolenia w zakresie gospodarowania odpadami.
Po analizie i weryfikacji aktualnego stanu formalnego i faktycznego na terenie Państwa zakładu oraz uzgodnieniu zakresu rzeczowego koniecznych do wykonania prac, przedstawimy Państwu ofertę cenową wraz z harmonogramem realizacji prac niezbędnych do spełnienia nowych obowiązków prawnych.